2000 – 2010

2000-2010

De overgang naar het nieuwe millennium verloopt voor HCT zonder problemen. Vanaf 2000 is Bert Willemsen jr. de nieuwe dirigent, als opvolger van Theo Jansen. Als Bert in 2004 vertrekt, begint een wat lastige periode, waarin drie nieuwe dirigenten het al snel weer voor gezien houden. Gelukkig is Bert bereid om in 2009 als dirigent terug te keren, waarmee de muzikale leiding over het orkest weer in vertrouwde handen is, tot grote tevredenheid van de leden.

HCT gaat met de moderne tijd mee en vanaf 2001 heeft de vereniging een eigen website, tegenwoordig onder het adres www.harmoniecorpstuindorp.nl.

Opnieuw in Paradiso

In 2006 verleent HCT zijn medewerking aan het muzikale spektakel ‘La nuit de Tomoko’, een project van componist Merlijn Twaalfhoven. De avond vindt plaats in Paradiso, wat bij veel leden herinneringen oproept aan de eerdere optredens met Dogtroep. Eigenzinnige muziek: bij één nummer wordt niet ‘in de maat’ gespeeld, maar ‘op de klok’, dat wil zeggen dat met een stopwatch wordt bepaald wanneer de muzikanten moeten spelen; behoorlijk wennen!

Nieuwe repetitieruimte

In 2006 verhuist HCT naar de huidige repetitieruimte van dagopvangcentrum De Rank aan de Druivenstraat na een paar jaar te hebben gebivakkeerd in De Raadskelder van de katholieke Sacramentskerk aan de Kometensingel na gedwongen vertrek uit De Werf vanwege een verbouwing aldaar. De Raadskelder wordt verlaten vanwege sluiting van de kerk. De repetities vinden plaats in de gymzaal van De Rank, waar ook een eigen opslagruimte voor instrumentarium en muziekbibliotheek wordt gecreëerd met soepele medewerking van de beheerders van De Rank.

85 jaar

Het 85-jarig jubileum van de vereniging wordt bescheiden gevierd in 2007. Het voorjaarsconcert staat in het teken van het jubileum door muzieknummers te spelen die ook vroeger op het programma van de harmonie hadden gestaan. In september is er een dagje uit met een bezoek aan paleis Het Loo in Apeldoorn, een concert in een bejaardenhuis in Amersfoort en onbeperkt chinezen (het eten, niet het volk) in Putten.

Workshop voor volwassenen

Een frustratie voor muziekverenigingen is het grote verloop in jeugdige leden. Veel jongeren beginnen enthousiast met muzieklessen, maar geven het ook vaak al snel weer op vanwege allerlei redenen. Om eens in een andere vijver te vissen, begint HCT in 2008 met een workshop klarinet voor volwassenen, waar redelijk veel belangstelling voor blijkt te bestaan. Na de workshop van zo’n halfjaar kunnen de cursisten doorgaan met individuele klarinetlessen. Na een paar jaar blazen de eerste workshopdeelnemers inmiddels hun partij mee in het grote orkest!